X EDICIÓ

JORNADES FANTÀSTIQUES X EDICIÓ

Jornada Fantàstica: Projecció de la pel·lícula “Espíritu Sagrado”.
Data: 27 de març de 2023 a les 19:00h.
Lloc: Auditori La Llotja d’Oriola.

 

Projecció gratuïta de la pel·lícula “Esperit Sagrat”, comptant amb l’assistència del seu director, el cineasta il·licità Chema García Ibarra, la seua directora d’art Leonor Díaz, i mantenint una trobada amb el públic i un col·loqui moderat per Carlos Escolano. La pel·lícula, emmarcada en el terreny de la ciència-ficció, ha sigut premiada i nominada en diversos esdeveniments cinematogràfics nacionals i internacionals, com el Festival Internacional de Cinema de Seattle, el Festival Internacional de Cinema de Locarno, els Premis Feroç o els Premis Berlanga. Aquest acte està organitzat en col·laboració amb l’associació oriolana Ateneu Sociocultural Vent del Poble, l’Excm. Ajuntament d’Oriola i L’Aventura Cinema.

Jornada Fantàstica: Presentació de la X edició del Festival Internacional de Cinema Fantàstic d’Elx – FANTAELX, projecció de curtmetratges i ponència sobre pioneres del fantàstic al cinema d’animació. En el marc de les Jornades d’Animació de l’EASDO.

Data: 18 de maig de 2023.
Lloc: Escola d’Art i Superior de Disseny d’Oriola (EASDO).

 

10:30h-11:30h: Presentació del Festival Internacional de Cinema Fantàstic d’Elx – FANTAELX a càrrec dels seus organitzadors: Fran Mateu i Mario-Paul Martínez. Projecció de curtmetratges.

11:30h- 13:30h: Conferència “Dones pioneres de l’animació independent” a càrrec de l’artista i directora Elisa Martínez. Encara que moltes d’elles són pràcticament desconegudes, des de l’origen del cinema han contribuït desenvolupant, des de la producció independent, tècniques, narratives i estils plàstics, sense els quals, l’animació no seria el camp artístic que coneixem hui dia. Projecció de curtmetratges.

ACTIVITATS FANTAELX EN INSTITUTS I CENTRES EDUCATIUS INFANTILS I JUVENILS

Centre: Col·legi María Auxiliadora – Salesianas.

Lloc: Alacant.

Data: 17 de març de 2023.

 

Presentació de la X edició del Festival Internacional de Cinema Fantàstic d’Elx – FANTAELX i projecció + col·loqui de curtmetratge de gènere fantàstic.

Centre: Col·legi Sagrados Corazones.

Lloc: Alacant

Data: 24 de març de 2023.

 

Presentació de la X edició del Festival Internacional de Cinema Fantàstic d’Elx – FANTAELX i projecció + col·loqui de curtmetratge de gènere fantàstic.

FESTIVAL INTERNACIONAL DE CINEMA

Per a la dècima edició del festival, l’il·lustrador Joan Martín Giménez es va encarregar del disseny del cartell, inspirant-se en la pel·lícula Conan, el bàrbar (1982), dirigida per John Milius, la qual va complir el quaranté aniversari de la seua estrena. En commemoració, el festival va comptar amb la projecció del gran clàssic d’espasa i bruixeria.


Al fil d’aquest homenatge, el festival va comptar amb la presència de María Luisa Pino, muntadora i experta en efectes especials que va participar en la pel·lícula com a ajudant de muntatge, així com en produccions com La història interminable o L’imperi del sol, de Spielberg.


Així mateix, també es va comptar amb l’assistència de Paolo Bertetti, que va vindre a Elx des de Torí, sent d’una de les figures més reconegudes a nivell internacional dins dels estudis entorn de l’univers narratiu de Conan, obra nascuda en els còmics de Robert E. Howard, la qual s’ha expandit, hui dia, als diversos productes culturals. Bertetti, a més, es troba darrere del MUFANT, el famós museu del gènere fantàstic de Torí.


També va tindre lloc el V Congrés Internacional de Gènere Fantàstic, Audiovisuals i Noves Tecnologies, la línia temàtica de les quals va ser els Territoris de l’Alta Fantasia.

Per a la dècima edició del festival, l’il·lustrador Joan Martín Giménez es va encarregar del disseny del cartell, inspirant-se en la pel·lícula Conan, el bàrbar (1982), dirigida per John Milius, la qual va complir el quaranté aniversari de la seua estrena. En commemoració, el festival va comptar amb la projecció del gran clàssic d’espasa i bruixeria.


Al fil d’aquest homenatge, el festival va comptar amb la presència de María Luisa Pino, muntadora i experta en efectes especials que va participar en la pel·lícula com a ajudant de muntatge, així com en produccions com La història interminable o L’imperi del sol, de Spielberg.


Així mateix, també es va comptar amb l’assistència de Paolo Bertetti, que va vindre a Elx des de Torí, sent d’una de les figures més reconegudes a nivell internacional dins dels estudis entorn de l’univers narratiu de Conan, obra nascuda en els còmics de Robert E. Howard, la qual s’ha expandit, hui dia, als diversos productes culturals. Bertetti, a més, es troba darrere del MUFANT, el famós museu del gènere fantàstic de Torí.


També va tindre lloc el V Congrés Internacional de Gènere Fantàstic, Audiovisuals i Noves Tecnologies, la línia temàtica de les quals va ser els Territoris de l’Alta Fantasia.

20:00h: SESSIONS ALJUB.

 

Projecció de curtmetratges seleccionats per a la present edició en la Megascreen del centre comercial l’Aljub (veure mapa), la pantalla LED interactiva més gran instal·lada en una gran superfície espanyola:

 

– Dimecres 2: Vacua, de Margalida Adrover (Espanya). Dur: 15:34 min. En valencià.

– Dijous 3: The Interrogation, de Marisa Cohen i Peter Issac Alexander (Estats Units). Dur: 6:09 min.

– Divendres 4: Papirola, de Fabián Molinaro (Espanya). Dur: 7:08 min.

– Dissabte 5: Ni a sol ni a ombra, de Talia Hernando (Espanya). Dur: 12:37 min.

– Dilluns 7: Stuck, de David A. Roncone (Itàlia). Dur: 8:37 min.

– Dimarts 8: Kafka’s Doll, de Bruno Simões (Espanya). Dur: 10:40 min.

– Dimecres 9: Aconseguir el vòrtex, de Pedro Poveda (Espanya). Dur: 5:26 min.

– Dijous 10: Shakespeare for all Ages, de Hannes Rall (Alemanya). Dur: 2:42 min.

 

19:00h: PRESENTACIÓ DEL LLIBRE “RETROFANTÀSTIC. PERSPECTIVES D’UN PASSAT IMAGINAT”.

 

Llibre col·lectiu presentat per part dels seus autors i editors, on s’aborda la cultura retro dins dels múltiples mitjans d’expressió com ara el cinema, la literatura o els videojocs. Una obra derivada del IV Congrés Internacional de Gènere Fantàstic, Audiovisuals i Noves Tecnologies, presentada recentment en l’última edició del Festival Internacional de Cinema Fantàstic de SITGES.

 

Pots descarregar un extracte del llibre en aquest enllaç.

 

9:30h-18:40h: PRIMERA SESSIÓ DEL V CONGRÉS INTERNACIONAL DE GÈNERE FANTÀSTIC, AUDIOVISUALS I NOVES TECNOLOGIES.

 

L’objectiu del congrés és la difusió d’estudis d’investigació dins de les diferents línies temàtiques del Gènere Fantàstic, abastant totes les seues possibles variants i plataformes: cinema, televisió, teatre, literatura, còmic, videojocs, realitat virtual, etc., la línia temàtica de la qual protagonista en aquesta nova edició són els Territoris de l’Alta Fantasia.

 

9:30h. BENVINGUDA I INAUGURACIÓ.

9:40h. Ponència convidada:

Sara Brown viu en el nord de Gal·les i és presidenta de la facultat de Llengua i Literatura de la Signum University. Porta en Signum des de 2012 i ha impartit cursos com a “Fantasia moderna” amb Corey Olsen, “El món de la Terra Mitjana de Tolkien” amb Verlyn Flieger, “Les arrels de la muntanya” amb Doug Anderson, “Els mons de J.R.R. Tolkien” amb John Garth, i “El mite cèltic en la fantasia infantil” amb Dimitra Fimi. També ha impartit el seu propi cicle de conferències de 12 setmanes de duració titulat “Tolkien en context: La Terra Mitjana com a full de ruta per a les ansietats del segle XX”, que examina l’escriptura de Tolkien com a resposta a la modernitat. Va completar el seu doctorat en Literatura en la Universitat de Salford en 2013 i ha impartit diverses conferències sobre els temes de Tolkien, la ficció fantàstica i el fandom; i li la veu regularment en els esdeveniments de la Societat Tolkien al Regne Unit. Actualment forma part del consell editorial de The Mallorn, la revista acadèmica de la Societat Tolkien, i és copresentadora de podcasts com The Tolkien Experience, Rings of Power Wrap-Up i The Prancing Pony.

10:10h. Alta fantasia: límits genèrics i dispersions temàtiques. Daniel Lumbreras Martínez (Universitat d’Oviedo i Universitat de Glasgow).

10:30h. Game of Thrones i House of the Dragon: de la hibridació de subgèneres del fantàstic a la ruptura de les regles del joc de la High Fantasy. Dra. Anna Tarragó (Universitat de Barcelona).

10:50h. D’avatars heroics, mites metaleros i panoràmiques excepcionals. Adaptació dels senyals genèrics de la fantasia èpica en el suport audiovisual. Dr. Antonio Castro Balbuena (Universitat d’Almeria).

11:10h. Mort a la carn nova. David Cronenberg i el seu retorn al cinema d’horror. Dr. Juan García Crego (Universitat Complutense de Madrid).

11:30h. Alta o Baixa Fantasia? Una aproximació al debat ontològic i a la suspensió de la incredulitat. Joan Josep Pons López (Universitat de Barcelona, UPC, Universitat Pompeu Fabra i UOC).

11:50h. Science-Fiction: critical and creative cognition of the future world. Cynthia Bagousse (Aix-Marseille Université, França).

12:10h. Dungeons and Dragons i la influència del western. Juan Carandell Rojo (Universitat de Còrdova).

12:30h. Fantasia, sang i menyspreu. L’estètica de la figura élfica en les sagues The Witcher i Dragon Age. Dra. María Fernández Rodríguez i Francisco David García Martín (Universitat de Salamanca).

12:50h. Boueuse, immorale, sanglante: la mort des héros chez George R. R. Martin (Game of Thrones, roman et série). Dra. Isabelle-Rachel Casta (Universitat d’Artois, França).

13:10h. L’alta fantasia al cinema de Isao Takahata: El cas paradigmàtic de Les aventures de Hols, el Príncep del Sol. Dr. Raúl Fortes-Guerrero (Universitat de València).

 

13:30h. PAUSA.

16:00h. Viatjar a un món de meravelles. La identificació en l’alta fantasia dels videojocs i altres ficcions. Dr. Lluís Anyó (Universitat Ramon Llull).

16:20h. “Meanwhile…” Multiplicity of plots in VR Experiences. Dr. Andrew Connor (Universitat d’Edimburg, Escòcia).

16:40h. La reinterpretació dels mites com a model de jugabilitat. Cristina Ogando González (Universitat de Salamanca).

17:00h. Adaptant l’alta fantasia de la novel·la al còmic: la simbologia en El color de la màgia, de Terry Pratchett. Raúl Gisbert Cantó (Universitat de València).

17:20h. Decrèpites: el nu femení en la vellesa com a agent del terror contemporani. Els casos de La abuela, Relic i X. Dr. David Fuentefría Rodríguez (Universitat de la Llacuna).

17:40h. Fritz Lang i els territoris del fantàstic. Dr. Juan Agustín Mancebo Roca (Universitat de Castella-la Manxa).

18:00h. Símptomes de ficció especulativa i alta fantasia en la pintura de Remedios Varo. Dr. Ricardo González-García (Universitat de Cantàbria).

18:20h. C’est l’autre qui est vieux: el discurs de la vellesa com a font d’abjecció i otredad en La abuela de Paco Plaza. Dra. Marta Miquel-Baldellou (Universitat de Lleida).

 

18:40h. TANCAMENT DE LA PRIMERA JORNADA.

20:00h: PROJECCIÓ DEL LLARGMETRATGE “CONAN, EL BÀRBAR”, DE JOHN MILIUS (VDE).

 

Sinopsi: Un xiquet que pertany a una tribu primitiva grava en la seua memòria els rostres dels guerrers que han exterminat a la seua família, i a ell l’han venut a uns mercaders d’esclaus. Anys després, el jove s’ha convertit en un forçut i valent guerrer. Coincidint amb el 40° aniversari de la seua estrena, ens trobem davant una de les pel·lícules més representatives dins del subgènere de l’espasa i bruixeria, la qual s’inspira en els relats de Robert E. Howard.

 

9:30h-14:00h: SEGONA SESSIÓ DEL V CONGRÉS INTERNACIONAL DE GÈNERE FANTÀSTIC, AUDIOVISUALS I NOVES TECNOLOGIES.

 

9:30h. OBERTURA.

9:45h. PRESENTACIÓ.

9:50h. Ponència convidada:

Paolo Bertetti treballa com a professor i investigador en la Universitat de Siena (Itàlia). Els seus interessos d’investigació se centren en la narratologia, la narració transmèdia, la teoria semiòtica, la semiòtica del cinema i la semiòtica del text. És director científic del Museu de Fantasia i Ciència-ficció (MUFANT) de Torí. Entre els seus llibres: ll mito Conan. Identità e metamorfosi di un personaggio seriale tra letteratura, fumetto, cinema e televisione (2011), Il discorso audiovisivo. Teorie e strumenti semiotici (2012), Lo schermo dell’apparire (2013), Transmedia Archaeology (2014; amb C. Scolari y M. Freeman), Che cos’è la transmedialità (2020).

10:20h. L’univers d’alta fantasia de Conan, el Bàrbar. Experiències a la sala de muntatge amb María Luisa Pino. Dr. Guillermo López Aliaga (Universitat Miguel Hernández).

10:40h. Alta fantasia en la idiosincràsia cultural gallega. Sara Calvete Lorenzo (Universitat de Santiago de Compostel·la).

11:00h. He vist un drac! L’evolució dels efectes visuals a través del cinema d’Alta Fantasia. Dr. Damià Jordà Bou (Universitat Miguel Hernández).

11:20h. Femelles decapitades que sobreviuen a través de l’art. Dra. Susana Guerrero Sempere (Universitat Miguel Hernández) i Dra. Amparo Alonso-Sanz (Universitat de València).

11:40h. L’èpica de la rotoscopia: Ralph Bakshi i El Senyor dels Anells. Elisa Martínez i Fernando Fernández Torres (Universitat Miguel Hernández).

12:00h. Qui està darrere dels personatges de l’Alta Fantasia? Charo Albaladejo Lardín, Ángel Tere Díaz García i Ana Gozálvez Sempere (Cicle Formatiu Grau Superior de Caracterització i Maquillatge Professional, IES El Pla d’Alacant).

12:20h. La ciència com mig de veracitat en l’alta fantasia de Terry Pratchett: Mundodisco. Dr. Francisco Cuéllar Santiago (Universitat Miguel Hernández).

12:40h. La pintura en l’Alta Fantasia abans de l’Alta Fantasia. Paula Sánchez Romero (Universitat Pablo de Olavide, Sevilla).

13:00h. Més enllà de la alteridad fantàstica. Segona visió i descolonització d’ecosistemes màgics. Dr. Javier Moreno (Universitat Miguel Hernández).

13:20h. El poder màgic dels espills en l’alta fantasia. Marina Díaz-Caneja Alepuz (Universitat Politècnica de València) i Dra. Amparo Alepuz Rostoll (Universitat Miguel Hernández).

13.40h. Naturalesa i nostàlgia: l’arbre com a símbol en els relats fantàstics. Dra. Celia Cuenca García (Centre d’Estudis Superiors Barreira Art+Disseny i Universitat Miguel Hernández).

 

14:00h. TANCAMENT DE LA SEGONA JORNADA.

17:00h-20:00h: PROJECCIÓ DE CURTMETRATGES.

 

Fugida juràsica, de Maravillas Espin, Mounir Elhasnaoui, Esther Rodríguez, Fabio Castello, Natalia Martin i Santiago Dura. Dur: 1:30 min. Fals Tràiler. (Subtitulat en valencià).

Nique le Privé (Fuck private property!), de Raphaël Daniel (França). Dur: 15:42 min. (Subtitulat en valencià).

Caraoscura, de Germán Sancho i Raúl Cerezo (Espanya). Dur: 10:03 min.

8:19, de María Guerra (Espanya). Dur: 13:21 min.

Psicario, de Daniel Padró (Espanya). Dur: 14:48 min.

No clickbait, de Carla Gobe (Espanya). Dur: 15:27 min.

Staycation, de Russell Emanuel (Estats Units). Dur: 1:20 min. Fals Tràiler. (Subtitulat en valencià).

Operación Frankenstein, de José María Fernández de Vega (Espanya). Dur: 11:00 min.

Superjodidos, de Gastón Diego Haag (Espanya). Dur: 19:00 min.

La Criatura, de Lautaro Llao Navarra (Argentina). Dur: 14:35 min. Curtmetratge Guanyador Festival 1000 Gritos 2022 (Fora de competició).

Darb’oħra (Una altra vegada), de Sarah Zammit (Malta). Dur: 13:32 min. (Subtitulat en valencià).

Denali, de Alberto Ortega (Espanya). Dur: 12:51 min.

Bowline Doble, de Frank Cazman (Espanya). Dur: 19:56 min.

Meantime, de Guillaume Scaillet (França). Dur: 12:28 min. (Subtitulat en valencià).

 

12:00h: PROJECCIÓ DE L’ENTREVISTA DOCUMENTAL “HALL OF FRAME: MARÍA LUISA PINO” (2022), DIRIGIDA PER GUILLERMO LÓPEZ ALIAGA I FRAN MATEU, SOTA EL DESENVOLUPAMENT DEL GRUP D’INVESTIGACIÓ MASSIVA DE LA UNIVERSITAT MIGUEL HERNÁNDEZ.

 

María Luisa Pino ha treballat en el món dels efectes especials des de la dècada de 1980. Si bé va arribar a aquesta àrea des del muntatge cinematogràfic, participant com a assistent de muntatge en pel·lícules tan emblemàtiques com Conan, el bàrbar (John Milius, 1982), també s’ha consolidat com una de les figures més influents en la història dels efectes especials, sent aquesta segona faceta la que explora aquesta entrevista documental. Dins d’aquest camp, una xicoteta mostra de la seua labor es reflecteix en clàssics del cinema com a Fúria de titans (Desmond Davis, 1981), La història interminable (Wolfgang Petersen, 1984), Red Sonja (Richard Fleischer, 1985), L’imperi del sol (Steven Spielberg, 1987) o La grieta (Juan Piquer, 1990), pel treball de la qual va ser premiada amb el Goya als millors efectes especials.

 

13:00h: TAULA REDONA AMB MARÍA LUISA PINO I GUILLERMO LÓPEZ ALIAGA.

 

17:00h-19:00h: PROJECCIÓ DE CURTMETRATGES.

 

O, de Dominik Balkow (Alemanya). Dur: 14:30 min.

El Semblante, de Carlos Moriana i Raúl Cerezo (Espanya). Dur: 15:00 min.

Declin, de Elise Huyssen (França). Dur: 14:30 min. (Subtitulat en valencià).

El umbral, de Javier Carneros Lorenzo (Espanya). Dur: 16:09 min.

Ashkasha, de Lara Maltz (Espanya). Dur: 6:17 min.

665, de Juan De Dios Garduño (Espanya). Dur: 10:00 min.

For Pete’s Sake, de Gerald B. Fillmore (Espanya). Dur: 13:10 min.

The Day “IT” Came, de Walter Bender (Estats Units). Dur: 1:30 min. Fals Tràiler. (Subtitulat en valencià).

La Nueva, de Ivan Villamel (Espanya). Dur: 15:00 min.

THE BLACK reCAT, de Paolo Gaudio (Itàlia). Dur: 5:44 min.

Zombie Meteor, de Alfonso Fulgencio i José Luis Farias (Espanya). Dur: 14:10 min.

 

 

Descans de 19:00h a 19:30h.

 

19:30h-21:00h: PROJECCIÓ DE CURTMETRATGES* + CLAUSURA/LLIURAMENT DE PREMIS.

Marked, de Catherine Bonny (Austràlia). Dur: 13:47 min. (Subtitulat en valencià).

Phonorama, d’Alex Rey (Alicante). Dur: 12:40 min. (Subtitulat en valencià).

Flesh and Bones, d’Eric Romero (Estònia). Dur: 1:00 min. Fals Tràiler. (Subtitulat en valencià).

Colonie, de Romain Daudet-Jahan (França). Dur: 13:20 min. (Subtitulat en valencià).

Família, d’Óscar La Red (Alacant). Dur: 13:06 min. (Subtitulat en valencià).

La Inquilina, de Lucas Paulino i Ángel Torres (Espanya). Dur: 9:46 min. (Subtitulat en valencià).

 

* Aquest bloc posseeix subtitulat especial amb audiodescripció per a persones amb discapacitat auditiva.

Millor Fals Tràiler: obsequi + publicació permanent del fals tràiler en la web del festival.

Millor Curtmetratge Internacional: obsequi + accés directe al Festival Internacional de Cinema de Sax (Alacant).

Millor Curtmetratge Nacional: obsequi + accés directe al Festival de Curtmetratges de Terror i Fantàstic 1000 Gritos de Buenos Aires (Argentina).

Millor Curtmetratge Alacantí: obsequi + accés directe al festival Navidades Sangrientas – Weekend Horror Awards d’Alacant.

Millor Curtmetratge “Social i Fantàstic”: obsequi + accés directe al Festival de Cinema Sant Joan d’Alacant (Alacant).

* Totes les activitats del festival són d’accés gratuït fins a completar aforament, sense necessitat de reserva prèvia d’invitació.

 

* Les projeccions de curtmetratges no són recomanades a menors de 18 anys.

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies