PROGRAMA 2024

Per a la XII edició del Festival Internacional de Cinema Fantàstic d’Elx – FANTAELX, l’artista il·licitana Susana Guerrero ha reinterpretat la figura icònica de la Dama d’Elx sota l’estil propi del logotip del Festival, i seguint l’homenatge que esta edició complix amb el gènere del folk horror. Guerrero s’ha servit del material autòcton de la palmera, trenant fulles, branques i trossos del seu fust, com si d’una versió atàvica de la Dama d’Elx es tractara, per a aproximar-nos a eixe espai del “terror rural” on les creences tradicionals es mesclen amb allò fantàstic que s’oculta en la naturalesa.

El XII Festival Internacional de Cinema Fantàstic d’Elx – FANTAELX se celebrarà del 21 al 30 de novembre de 2024. Dins de la seua programació, es comptarà amb la projecció de la pel·lícula “La matança de Texas” (1974), complint-se l’efemèride del seu 50° aniversari, i representant una de les obres cinematogràfiques més icòniques del “terror rural”. A continuació, es detalla tota la programació, seus i horaris.

* Totes les activitats del festival són d’accés gratuït fins a completar aforament.

* Les projeccions no són recomanades a menors de 18 anys.

DIJOUS 21 DE NOVEMBRE DE 2024 – TARDA – CINEMES ODEON

SALA B

20:00h-21:30h: INAUGURACIÓ + PROJECCIÓ DE LA PEL·LÍCULA “LA MATANÇA DE TEXAS” (1974), DE TOBE HOOPER

Accés gratuït fins a completar aforament sense reserva prèvia d’entrada.

Sessió Especial Inaugural.
Versió restaurada en alta definició a 4K.

País: Estats Units.
Duració: 83 min.
Idioma: Espanyol (doblatge original).

Sinopsi: Cinc joves creuen l’estat de Texas en camioneta per a passar uns dies en una casa abandonada, antiga propietat familiar de dos d’ells, i visitar la tomba suposadament profanada del seu avi. Però el grup toparà amb una família que convertirà el seu cap de setmana en el pitjor malson de la seua vida.

Complint-se el 50° aniversari de la seua estrena oficial, “La matança de Texas” és una de les pel·lícules més icòniques del terror rural, leitmotiv de la nova edició del festival. Este clàssic va marcar un abans i un després en la manera de narrar dins del terror, introduint elements com l’assassí en sèrie emmascarat. A més, la “La matança de Texas” ha inspirat a nombrosos cineastes posteriors, sent elogiada per autors com Quentin Tarantino o Stephen King. Per tot això, s’ha convertit en una obra de culte per als amants del gènere i en tot un referent dins de la cultura popular.

DIVENDRES 22 DE NOVEMBRE DE 2024 – VESPRADA – CINEMES ABC DEL CENTRE COMERCIAL L’ALJUB

SALA 8 VIP

18:30h-20:00h: PRESENTACIÓ + PROJECCIÓ DE LA PEL·LÍCULA “LORE” (2024), DE JAMES BUSHE, PATRICK MICHAEL RYDER I GREIG JOHNSON

Regal als assistents de refresc i crispetes.

AVÍS: Per a assistir a esta activitat, és necessària la inscripció prèvia a través del següent formulari: https://cclaljub.com/inscripcion-a-las-proyecciones-fantaelx-2024/

REBRÀS UN MAIL AMB LA INVITACIÓ: HAURÀS DE CONFIRMAR-HO PER A RESERVAR LA TEUA PLAÇA. AFORAMENT COMPLET

Sessió Especial Folk Horror Shadowz.
País: Regne Unit.
Duració: 87 min.
Idioma: Inglés subtitulat en espanyol.

Sinopsi: Quatre amics organitzen una excursió fantasmagòrica. El seu guia els demana que cadascun conte la història més esborronadora que haja sentit mai, però no saben que eixes històries tindran greus conseqüències.

DIVENDRES 22 DE NOVEMBRE DE 2024 – NIT – SEU CATRAL

21:30h-23:30h: PROJECCIÓ DE CURTMETRATGES A COMPETICIÓ

Amb presentacions dels seus autors i autores.

Accés gratuït fins a completar aforament sense reserva prèvia d’entrada.

Evil Dinner, de Jose Murzia (Espanya). Dur: 6:30 min.

Midnight Snack, d’Andrew Edison i Sharad Kant Patel (Estats Units). Dur: 4:02 min.

La valla, de Sam Ortí (Espanya). Dur: 15:00 min.

Puedes tú Solito, de Silvia Pradas (Espanya). Dur: 10:12 min.

Les Bêtes, de Michael Granberry (Estats Units). Dur: 11:38 min.

Latex Kid, de Fran Gas (Alacant). Dur: 9:55 min.

El rey de Enoc, de José Luis Pineda (Espanya). Dur: 13:05 min.

Ni Lobos Ni Corderos, de José Luis Acosta (Espanya). Dur: 12:57 min.

Lupe Q and the Galactic Corn Cake, de Javier Badillo (Canadà). Dur: 4:30 min. (Subtitulat en valencià).

HADO, de Rubi Rock (Espanya). Dur: 12:00 min. (Subtitulat en valencià).

Siluro, la bestia del Ebro, de Jordi Romero (Espanya). Dur: 13:27 min.

DISSABTE 23 DE NOVEMBRE DE 2024 – VESPRADA – CINEMES ABC DEL CENTRE COMERCIAL L’ALJUB

SALA 8 VIP

18:30h-20:00h: PRESENTACIÓ + PROJECCIÓ DE LA PEL·LÍCULA “BODEGÓN CON FANTASMAS” (2024), D’ENRIQUE BULEO

Amb l’assistència d’Enrique Buleo (director de la pel·lícula).

Regal als assistents de refresc i crispetes.

AVÍS: Per a assistir a esta activitat, és necessària la inscripció prèvia a través del següent formulari: https://cclaljub.com/inscripcion-a-las-proyecciones-fantaelx-2024/

REBRÀS UN MAIL AMB LA INVITACIÓ: HAURÀS DE CONFIRMAR-HO PER A RESERVAR LA TEUA PLAÇA. AFORAMENT COMPLET

Secció oficial a competició.
País: Espanya.
Duració: 88 min.
Idioma: Espanyol.

Sinopsi: Envoltats per vinyes i terres de cereals, els habitants d’un poble de La Manxa passen els seus dies amb normalitat. Uns, els vius, lluitant contra els destrets de la vida mentres uns altres, els fantasmes, breguen amb els disgustos de la mort.

DIUMENGE 24 DE NOVEMBRE DE 2024 – VESPRADA – CINEMES ABC DEL CENTRE COMERCIAL L’ALJUB

SALA 8 VIP

18:30h-20:00h: PRESENTACIÓ + PROJECCIÓ DE LA PEL·LÍCULA “TÚ NO ERES YO” (2024), DE MARISA CRESPO I MOISÉS ROMERA

Amb l’assistència de Marisa Crespo i Moisés Romera (directors de la pel·lícula).

Regal als assistents de refresc i crispetes.

AVÍS: Per a assistir a esta activitat, és necessària la inscripció prèvia a través del següent formulari: https://cclaljub.com/inscripcion-a-las-proyecciones-fantaelx-2024/

REBRÀS UN MAIL AMB LA INVITACIÓ: HAURÀS DE CONFIRMAR-HO PER A RESERVAR LA TEUA PLAÇA. AFORAMENT COMPLET

Secció oficial a competició.
País: Espanya.
Duració: 98 min.
Idioma: Español i valencià amb subtítols en espanyol.

Sinopsi: Després d’una llarga absència, Aitana torna a casa per Nadal i troba que els seus pares l’han substituïda per una desconeguda que usa la seua roba, dorm a la seua habitació i a la qual tracten com a una filla.

DILLUNS 25 DE NOVEMBRE DE 2024 – MATÍ – LOPE DE VEGA INTERNATIONAL SCHOOL

11:10h-13:00h: FORMACIÓ FANTÀSTICA PER A PÚBLICS INFANTILS I JUVENILS

Potenciant el desenrotllament d’accions destinades als públics més joves, part de l’estudiantat infantil i juvenil del Lope de Vega International School de Benidorm realitzarà una sèrie d’activitats artístiques impartides en llengua anglesa, coordinades per l’equip del festival i per la professora Marina Díaz-Caneja Alepuz. En elles, ens aproximarem al leitmotiv de la nostra present edició, el folklore i el rural en el context del fantàstic, emprant per a això diferents ferramentes plàstiques i audiovisuals, amb la finalitat de fomentar l’aprenentatge i la creativitat.

DILLUNS 25 DE NOVEMBRE DE 2024 – VESPRADA – CINEMATECA EDIFICI VALONA UMH (PLANTA 3)

17:30h-19:00h: CICLE “ARRELS DEL FANTÀSTIC VALENCIÀ”, AMB LA PROJECCIÓ DEL CURTMETRATGE “LA MUERTE ROJA” (1974), DE DIEGO AMORÓS GARCÍA + COL·LOQUI

Nascut a Elx en 1955, Diego Amorós García va debutar en la direcció amb El robo (1971), una breu peça rodada en pel·lícula Súper-8. Posteriorment van arribar altres treballs com Traicionado (1972), Subconsciente (1973) o El último jinete (1983), entre molts altres. També va ser el fundador, al costat de José María Martínez Selva, del Grup ACAI (Agrupació Cinematogràfica Amateur Il·licitana), que va integrar a diversos il·licitans entusiastes del cinema. En esta trobada, que té com a objectiu visibilitzar les arrels del fantàstic valencià i la figura de l’il·licità Diego Amorós García, es projectarà el seu curtmetratge La muerte roja (1974). Complint-se el 50° aniversari de la seua estrena, La muerte roja és una obra de 24 minuts rodada en Súper-8, en color, i amb so doblegat. Este treball, inspirat en el famós relat de Poe, es va filmar en diversos espais d’Elx, així com en les pedanies de Valverde i La Marina.

Amb l’assistència de Diego Amorós García, pioner del cinema fantàstic il·licità.

Projecció subtitulada en valencià, i amb audiodescripció per a persones amb discapacitat auditiva.

Accés gratuït fins a completar aforament sense reserva prèvia d’entrada.

Després de la presentació del curtmetratge, que tornarà projectar-se públicament a Elx després de diverses dècades, tindrà lloc un col·loqui coordinat per Jaume Quiles, cineasta i docent en la Universitat Miguel Hernández d’Elx, on es comptarà amb l’assistència de Diego Amorós García. Es tracta d’una ocasió única per a conéixer a un dels pioners del cinema fantàstic il·licità.

DILLUNS 25 DE NOVEMBRE DE 2024 – VESPRADA – CINEMATECA EDIFICI VALONA UMH (PLANTA 3)

19:00h-20:30h: PRESENTACIÓ + PROJECCIÓ DE LA PEL·LÍCULA “GAIA” (2021), DE JACO BOUWER

Després de la projecció es regalaran subscripcions mensuals a la plataforma Shadowz.

Accés gratuït fins a completar aforament sense reserva prèvia d’entrada.

Sessió Especial Folk Horror Shadowz.
País:
Sudàfrica.

Duració: 96 min.
Idioma: Inglés i afrikáans subtitulat en espanyol.

Sinopsi: Durant una missió de vigilància en un bosc, una agent forestal troba a dos supervivents vivint una vida postapocalíptica. Un xic i el seu pare semblen tindre la seua pròpia religió; consistent en una espècie de vincle misteriós amb la naturalesa. La seua existència desperta moltes incògnites, però quan la seua cabanya és atacada per un ésser estrany, descobrixen que hi ha en el bosc una cosa molt més perillosa del que imaginaven.

DILLUNS 25 DE NOVEMBRE DE 2024 – VESPRADA – MEGASCREEN DEL CENTRE COMERCIAL L’ALJUB

20:00h: SESSIÓ ALJUB EN MEGASCREEN

Projecció d’un curtmetratge de la present edició del festival en la megascreen del centre comercial L’Aljub, la pantalla LED interactiva més gran instal·lada en una gran superfície espanyola.

Humormàtic, de Pau Escribano (Espanya). Dur: 20:00 min. (En valencià).

DIMARTS 26 DE NOVEMBRE DE 2024 – MATÍ – LOPE DE VEGA INTERNATIONAL SCHOOL

11:10h-13:00h: FORMACIÓ FANTÀSTICA PER A PÚBLICS INFANTILS I JUVENILS

Potenciant el desenrotllament d’accions destinades als públics més joves, part de l’estudiantat infantil i juvenil del Lope de Vega International School de Benidorm realitzarà una sèrie d’activitats artístiques impartides en llengua anglesa, coordinades per l’equip del festival i per la professora Marina Díaz-Caneja Alepuz. En elles, ens aproximarem al leitmotiv de la nostra present edició, el folklore i el rural en el context del fantàstic, emprant per a això diferents ferramentes plàstiques i audiovisuals, amb la finalitat de fomentar l’aprenentatge i la creativitat.

DIMARTS 26 DE NOVEMBRE DE 2024 – MIGDIA – I.E.S. TIRANT LO BLANC

13:00h-14:00h: FORMACIÓ FANTÀSTICA PER A PÚBLICS JUVENILS

Els intercanvis entre el fantàstic i el cinematogràfic suposen també un espai idoni per al debat i l’aprenentatge al voltant de la nostra cultura audiovisual. Des del festival continuem amb el desenrotllament d’accions destinades a públics joves; i en este cas, realitzant una jornada específica per a estudiants de l’I.E.S. Tirant lo Blanc d’Elx, interessats en l’àmbit audiovisual i en el gènere fantàstic.

DIMARTS 26 DE NOVEMBRE DE 2024 – VESPRADA – CINEMATECA EDIFICI VALONA UMH (PLANTA 3)

17:30h-20:30h: PROJECCIÓ DE LA PEL·LÍCULA “EL INSTINTO” (2024), DE JUAN ALBARRACÍN + COL·LOQUI

Amb l’assistència de Juan Albarracín (director de la pel·lícula) i José Egea (productor de la pel·lícula).

Accés gratuït fins a completar aforament sense reserva prèvia d’entrada.

Secció oficial a competició.
País: Espanya.
Duració: 92 min.
Idioma: Espanyol.

Sinopsi: Abel (Javier Pereira), un arquitecte agorafóbico que necessita desesperadament una cura, se sotmet a la teràpia experimental de José (Fernando Cayo), un ensinistrador de gossos de caça.

DIMARTS 26 DE NOVEMBRE DE 2024 – VESPRADA – MEGASCREEN DEL CENTRE COMERCIAL L’ALJUB

Projecció d’un curtmetratge de la present edició del festival en la megascreen del centre comercial L’Aljub, la pantalla LED interactiva més gran instal·lada en una gran superfície espanyola.

20:00h: SESSIÓ ALJUB EN MEGASCREEN

El miedo más grande, de Lucas Giacomone (Argentina). Dur: 29:59 min. Curtmetratge Guanyador Festival 1000 Gritos 2024 (Fora de competició).

DIMECRES 27 DE NOVEMBRE DE 2024 – MATÍ I VESPRADA – ONLINE

9:30h-20:00h: PRIMERA SESSIÓ (ONLINE) DEL VII CONGRÉS INTERNACIONAL DE GÈNERE FANTÀSTIC, AUDIOVISUALS I NOVES TECNOLOGIES

L’objectiu del congrés és la difusió d’estudis d’investigació dins de les diferents línies temàtiques del Gènere Fantàstic, abastant totes les seues possibles variants i plataformes: cinema, televisió, teatre, literatura, còmic, videojocs, realitat virtual, etc., la línia temàtica de la qual protagonista d’esta nova edició és el Folk Horror o Terror rural.

9:30h. BENVINGUDA I INAUGURACIÓ

  • 9:40h. Ponència inaugural convidada: Ed Gein como arquetipo de monstruo real en el cine de “terror rural” estadounidense. Dr. Germán Piqueras Arona (Universitat Internacional de València).
  • 9:55h. Arthur Machen y El gran dios Pan como precursor del Terror Folclórico. Ana Pinel Benayas (Universitat de Castella-la Manxa).
  • 10:10h. La Diosa malévola: El poder femenino y los comienzos del Folk Horror. Dra. Elena Menéndez Requeno (Universitat Politècnica de València).
  • 10:25h. Amando de Ossorio i la saga dels Templers cecs. Ruralisme, paganisme i Folk Horror al fantaterror espanyol. Dr. Edgar Martínez-Camacho (Universitat Rovira i Virgili).
  • 10:40h. Miedo y asco en Coraline. Horror rural en la fantástica repulsión hacia una película de animación infantil. Dra. Maria Pagès (Universitat Politècnica de Catalunya, Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia).
  • 10:55h. Análisis e investigación sobre la ilustración y el diseño de la cartelería cinematográfica a través del Folk Horror. Dra. Amparo Alepuz Rostoll (Universitat Miguel Hernández).
  • 11:10h. No es el hogar que recuerdas: el terror rural videolúdico en Mundaun a través de la estética de lo sublime. Dr. Antonio Francisco Campos Méndez (Universitat Loyola Andalucía).
  • 11:25h. Lo terrorífico como reverso de la libertad en Deliverance (1972) de John Boorman. Dr. Juan Agustín Mancebo Roca (Universitat de Castella-la Manxa).
  • 11:40h. El cuerpo abierto o la posesión de lo pagano. Daniel Toledo Saura (Universitat Carles III de Madrid).
  • 11:55h. El Carnaval Gallego: Simbolismo, Caos y Terror Rural en el Triángulo Mágico. Dra. María José Bogas Ríos (Centre Universitari Sant Isidoro, adscrit a la Universitat Pablo d’Olavide, Sevilla).
  • 12:10h. Intertextualities, Folk Horror and the Intergenerational Conflict in Stephen King’s Children of the Corn and Narciso Ibáñez Serrador’s ¿Quién puede matar a un niño? Dra. Marta Miquel-Baldellou (Universitat de Lleida).
  • 12:25h. El personaje de la madre en tres films de folk-horror: La bruja (The Witch, Robert Eggers, 2015), Hereditary (Ari Aster, 2018) y Lamb (Valdimar Jóhannsson, 2021). Mercè Ginard Curient (Universitat de Barcelona).
  • 12:40h. El Folk Horror del Sudeste de Asia como herramienta de análisis social en el marco del giro ontológico en ciencias sociales: un estudio de sus potencialidades y limitaciones. Dr. Álvaro Malaina y Liying Zhou (Universitat Complutense de Madrid).
  • 12:55h. La licantropía en el cine español: estudio sobre la figura del hombre lobo en las obras El bosque del lobo (1970) y Romasanta, la caza de la bestia (2003). Dr. Jorge Zarauza Castro (Centre Universitari Sant Isidoro, adscrit a la Universitat Pablo d’Olavide, Sevilla).
  • 13:10h. Fantasy and horror, the perfect off-limits language. Ben Manzanera (Investigador independent).
  • 13:25h. L’efecte de sinistre en el terror rural. A propòsit de Midsommar. Dr. Enric A. Burgos Ramírez (Universitat de València).

13:40h. PAUSA

  • 15:00h. Horror rural en los juegos de rol: De los tropos del género a las mecánicas oscuras del jugar a perder . Dr. Joan J. Pons López (Tecnocampus – Universitat Pompeu Fabra).
  • 15:15h. Depredadores, presas, verdugos y víctimas: Visiones dinámicas del vampirismo en Shiki. Guillermo González Hernández (Universitat de Castella-la Manxa).
  • 15:30h. “My Attitude”: la mujer-estatua como tropo del folk terror y sus recreaciones a partir de La Vénus d’Ille de Prosper Mérimée. Sílvia Catarina Pereira Diogo  (ARTIS-IHA Institut d’Història de l’Art de la Universitat de Lisboa, Portugal).
  • 15:45h. Halfway between real and fictional. A narratological analysis of the first chapter of the Harry Potter saga. Dra. Ludovica Broglia (Universitat de Módena i Reggio Emilia, Itàlia).
  • 16:00h. El mundo fantástico de los primeros álbumes de Luis Royo. Dr. Julio Gracia Lana (Universitat de Saragossa).
  • 16:15h. Conceptos fantásticos: la ficción como origen de la conceptualización del mundo. Dra. Deborah Rodríguez Rodríguez (Universitat de Navarra).
  • 16:30h. Interrelaciones entre el pulp y los cómics de prensa norteamericanos de ciencia ficción. Dr. Diego Mollá Furió (Universitat de Murcia).
  • 16:45h. Universos Computacionales: Adams y Asimov en Diálogo con el Pancomputacionalismo Óntico. Elvira Susín Castán (Universitat d’Alcalá de Henares).
  • 17:00h. Las criaturas fantásticas en Prey desde una perspectiva ecocrítica. José Manuel Chico Morales (Universitat de Granada).
  • 17:15h. Te di ojos y miraste las tinieblas: reinterpretación del folk horror en la literatura rural contemporánea española. Dra. María José González Dávila (Universitat Internacional de La Rioja/Universitat Francisco de Vitoria).
  • 17:30h. Imagining the End: Possibilities and Potentials in Post-Apocalyptic Audiovisual Productions of Recent Decades. Carmen Sáez González (Universitat de Saragossa).
  • 17:45h. Explorando la intersección entre arte, cinematografía y posproducción digital: Cómo las tecnologías emergentes redefinen la escultura hiperrealista y el género fantástico, a la luz de lo siniestro. Roberto Català Nacher (Universitat Politècnica de València).
  • 18:00h. El concepto épico de xenía en El señor de los anillos. Marcela Naranjo Velásquez (Universitat de Huelva).
  • 18:15h. El sentido de lo fantástico y el cine de ciencia ficción en las creaciones audiovisuales de Marina Núñez. Dr. Ricardo González-García (Universitat de Cantàbria).
  • 18:30h. Las heroínas de la fantasía épica en su adaptación al cine y la televisión. De Éowyn de Rohan a Cersei Lannister. Dr. Antonio Castro Balbuena (Universitat d’Almeria).
  • 18:45h. La bruja feminista: Un análisis de la figura de la bruja como icono feminista en el folk horror a través de las películas Akelarre (2020) y Hellbender (2021). Dra. Elena Menéndez Requeno (Universitat Politècnica de València).
  • 19:00h. Olvidado Rey Gudú: gran cuento y territorio de la fantasía. Cristina Landín Jiménez (Universitat de las Palmas de Gran Canaria).
  • 19:15h. The Backrooms: un ejemplo transmedia de fantástico del espacio. Dr. Andreu Martínez-Chaves (Universitat Pompeu Fabra).
  • 19:30h. LOCUS HORRIBILIS! fermes isolées pour tueurs sadiques: une lumière de sang? Dra. Isabelle-Rachel Casta (Universitat d’Artois, França).

19:45h. TANCAMENT DE LA PRIMERA JORNADA DEL CONGRÉS

DIMECRES 27 DE NOVEMBRE DE 2024 – VESPRADA – CINEMES ABC DEL CENTRE COMERCIAL L’ALJUB

SALA 10 VIP

20:00h-21:30h: GALA + PREMI ESPECIAL FANTAELX-L’ALJUB (II EDICIÓ)

Presentació i projecció d’una selecció dels millors curtmetratges d’animació procedents del Grau en Comunicació Audiovisual, i del Doble Grau en Periodisme i Comunicació Audiovisual de la Universitat Miguel Hernández d’Elx, sota la coordinació dels professors Elisa Martínez i Fernando Fernández. Dentre totes les obres, i després de finalitzar les presentacions i projeccions, es donarà a conèixer i s’atorgarà el premi especial FANTAELX-L’ALJUB. Aquest premi inclourà el lliurament de dos Diverplanes del centre comercial L’Aljub (patrocinador del festival) a cadascun dels membres integrants del curtmetratge guanyador.

AVÍS: Per a assistir a esta activitat, és necessària la inscripció prèvia a través del següent formulari: https://cclaljub.com/fantaelx-2024-en-laljub/ AFORAMENT COMPLET

Aquesta sessió té subtitulat especial amb audiodescripció per a persones amb discapacitat auditiva.

Gran(des) Maestro(s), de Natalia Martín Luna i Juan Sánchez de Ocaña Ramírez. (Subtitulat en valencià).

Te quiero casi siempre, d’Inés Rosique amb la col·laboració de Mencía Rosique. (Subtitulat en valencià).

Medusa, d’Esther Bravo Capilla, Inés Benavente Llorens, Paula Sinaí Martínez Romero i Nuria Bravo Capilla. (Subtitulat en valencià).

Un bosc i un estel, de Carmen Antón, Sara Barbeito, Adriana González i Marta Pérez. (Subtitulat en valencià).

Clotilde, d’Amanda Aracil, Cristóbal Jerez, Lucía Aybar i Paula Gil. (Subtitulat en valencià).

Remiendos, de Marina Baeza, Alex Gil, Ana Paul, Cristina Galipienso i Leonardo Guevara. (Subtitulat en valencià).

Buenos días, Jaime, de Mario Cerdán, Erik Marhuenda, Antonio Clavel, David García i Óscar Gil. (Subtitulat en valencià).

Nadie es perfecto, de Anass Halhali, Antonio Navarro, Javier Sánchez, Ángel Sáez i Salvador Lledó. (Subtitulat en valencià).

DIMECRES 27 DE NOVEMBRE DE 2024 – VESPRADA – MEGASCREEN DEL CENTRE COMERCIAL L’ALJUB

20:00h: SESSIÓ ALJUB EN MEGASCREEN

Projecció d’un curtmetratge de la present edició del festival en la megascreen del centre comercial L’Aljub, la pantalla LED interactiva més gran instal·lada en una gran superfície espanyola.

Céntrico, de Luso Martínez (Espanya). Dur: 19:50 min.

DIJOUS 28 DE NOVEMBRE DE 2024 – MATÍ – AUDITORI DEL CENTRE DE CONGRESSOS “CIUTAT D’ELX”

9:30h-13:00h: SEGONA SESSIÓ (PRESENCIAL) DEL VII CONGRÉS INTERNACIONAL DE GÈNERE FANTÀSTIC, AUDIOVISUALS I NOVES TECNOLOGIES

Accés gratuït fins a completar aforament sense reserva prèvia d’entrada.

9:15h. OBERTURA

9:30h. PRESENTACIÓ

  • 9:40h. Ponència inaugural convidada: Postproducción digital, arte y estética en el film Irati de Paul Urkijo Alijo. Dr. Damià Jorda Bou (Universitat Miguel Hernández).
  • 10:00h. Posesión vegetal: el fenómeno anómico devenir-bosque en Algernon Blackwood, Robert Aickman y Silvina Ocampo. Giorgia Bertozzi (Universitat de Murcia).
  • 10:20h. Una apuesta por el folk horror: Fulgor y El estado larvario del peligro de Alma Mancilla. Dra. Marisol Nava Hernández (Universitat Autónoma de Tlaxcala, México).
  • 10:40h. Afecciones de la imagen digital. La posproducción y la experiencia estética del tiempo derretido en Coma Serrat de Jacques Perconte (2023). Daniel Pérez Pamies (ERAM / Universitat de Girona).
  • 11:00h. Sexo, muerte y magia: Las metamorfosis en las películas de arena de Gisèle Ansorge. Elisa Martínez (Universitat Miguel Hernández).
  • 11:20h. November de Rainer Sarnet. Un amor imposible con autómatas maldecidos y lobos. Dr. Pau Pascual Galbis (Universidade da Madeira, Portugal).
  • 11:40h. El mito de la Tulivieja en Panamá: el terror como método de control social. Mónica Miguel Franco (Grupo Salamanca de Investigación en Museos y Patrimonio/Universitat de Huelva).
  • 12:00h. La transformación de la imagen en el contexto contemporáneo: De la fotografía de Kindel a la Posfotografía. Dr. Hernando Gómez Gómez i Dra. Valeria Levratto (Universitat Rey Juan Carlos).
  • 12:20h. Charmed, el empoderamiento de las mujeres hechiceras a debate. Augusto Almoguera Fernández (Universitat Complutense de Madrid) i Mª Amparo Calabuig Puig (Universitat Miguel Hernández).
  • 12:40h. La rotoscopia: hibridando técnicas y narrativas audiovisuales. Ben Manzanera (Investigador independent).

13:00h. TANCAMENT DE LA SEGONA JORNADA DEL CONGRÉS

DIJOUS 28 DE NOVEMBRE DE 2024 – VESPRADA – AUDITORI DEL CENTRE DE CONGRESSOS “CIUTAT D’ELX”

19:00h-21:00h: “SECCIÓ TRANSVERSAL” (PROJECCIONS + COL·LOQUI)

Accés gratuït fins a completar aforament sense reserva prèvia d’entrada.

La “Secció Transversal” té com a objectiu visibilitzar i debatre els diversos aspectes que giren al voltant de les qüestions de gènere, queer i LGTBIQ+, dins de la producció audiovisual de tall fantàstic. A aquest efecte, projectarem una selecció temàtica de curtmetratges i realitzarem un col·loqui amb personalitats expertes en la matèria.

Esta secció, a més, compta amb la participació del Certamen de Curtmetratges Helena Cortesina. Festival que visibilitza el paper de la dona al cinema i que atorga una menció especial vinculada a esta secció particular de FANTAELX.

En esta edición se contará con la asistencia d’Amparo Calabuig Puig, Aida Méndez i Laura Martín Pérez.

Amparo Calabuig Puig. Politòloga, i investigadora especialista en estudis de gènere i igualtat. Component del Centre Interdisciplinari d’Estudis de Gènere UMH i de l’Observatori de les Masculinitats UMH. Col·laboradora del Festival de Curtmetratges Helena Cortesina.

Aida Méndez. Docent d’imatge i so i periodista cultural en Bloody Girls, projecte sobre la representació de la dona en el terror.

Laura Martín Pérez. Defensora dels drets LGTBIAQ+, feminista i propulsora del bodi positive. Integrant de l’associació Dimove i col·laboradora en Weloversize sota el pseudònim de LauriLuu Fisher.

Curtmetratges en secció oficial a competició seleccionats per a la projecció:

Becarias, de Marina Donderis, Núria Poveda i Marina Cortón (Espanya). Dur: 9:42 min. Menció Especial Cortesina Fest 2024.

Transición, de David Velduque (Espanya). Dur: 16:26 min.

Deliver Me, de Joecar Hanna Zhang (Espanya). Dur: 15.31 min. (Subtitulat en valencià).

You’re the one I love, de Pablo Barbato (Espanya). Dur: 12.10 min. (Subtitulat en valencià).

Felina, de María Lorenzo (Alacant). Dur: 11.56 min.

DIJOUS 28 DE NOVEMBRE DE 2024 – VESPRADA – MEGASCREEN DEL CENTRE COMERCIAL L’ALJUB

20:00h: SESSIÓ ALJUB EN MEGASCREEN

Projecció d’un curtmetratge de la present edició del festival en la megascreen del centre comercial L’Aljub, la pantalla LED interactiva més gran instal·lada en una gran superfície espanyola.

Nubes, d’Edu Escudero (Espanya). Dur: 19:33 min.

DIVENDRES 29 DE NOVEMBRE DE 2024 – MATÍ – AUDITORI DEL CENTRE DE CONGRESSOS “CIUTAT D’ELX”

9:30h-13:15h: TERCERA SESSIÓ (PRESENCIAL) DEL VII CONGRÉS INTERNACIONAL DE GÈNERE FANTÀSTIC, AUDIOVISUALS I NOVES TECNOLOGIES

Accés gratuït fins a completar aforament sense reserva prèvia d’entrada.

9:15h. OBERTURA

9:30h. PRESENTACIÓ

  • 9:40h. Ponència inaugural convidada: Intelligent machines, telepathy, brain transplants, sentient plants: The golden age of Italian fanta-thriller TV dramas of the 1970s. Davide Monopoli i Silvia Casolari, cofundadors i codirectors del MUFANT – Museo lab del Fantastico e della Fantascienza di Torino (Itàlia).
  • 10:00h. The Texas Chainsaw House. La casa como laboratorio tecnocientífico en la cultura rural del horror folk. Dr. Juan Carlos Castro-Dominguez (Universitat d’Alacant).
  • 10:20h. Sexo y folk horror. ¿Por qué el sexo da miedo en el terror rural (y en la vida en general)? Ben Manzanera (Investigador independent).
  • 10:40h. Homenajes al Folk Horror: M. Night Shyamalan y la hiperhibridación. Dra. Anna Tarragó Mussons i Dr. Endika Rey Benito (Universitat de Barcelona).
  • 11:00h. Las nuevas variantes de las estructuras de guion del cine interactivo contemporáneo. Dra. Clara López Cantos (Universitat de Castella-la Manxa).
  • 11:20h. Redescubriendo a las brujas como tropo en el terror rural. Inés Pérez Carrillo i Dr. Vicente Javier Pérez Valero (Universitat Miguel Hernández).
  • 11:40h. Formación en las aulas infantiles y juveniles a través del folclore, el audiovisual y el género fantástico. Marina Díaz-Caneja Alepuz (Col·legi Internacional Lope de Vega, Universitat Politècnica de València i Universitat Miguel Hernández).
  • 12:00h. La infección como maldición. Dr. Manuel Sánchez-Angulo (Universitat Miguel Hernández).
  • 12:20h. “Los sauces”, de Algernon Blackwood: la construcción mental de la naturaleza monstruosa. Dra. Laura Blázquez Cruz (Universitat de Jaén).
  • 12:40h. El dios de las frondas. Disteísmo, epifanía y metamorfosis en el folk horror. Dr. Luis Pérez Ochando (Universitat de València).
  • 13:00h. La conjura de los bosques. Colectivos vegetales en acción. Dr. Santiago Lucendo Lacal (Universitat Complutense de Madrid).

13:15h. TANCAMENT DE LA TERCERA JORNADA DEL CONGRÉS

DIVENDRES 29 DE NOVEMBRE DE 2024 – VESPRADA – AUDITORI DEL CENTRE DE CONGRESSOS “CIUTAT D’ELX”

16:30h-18:30h: PROJECCIÓ DE CURTMETRATGES A COMPETICIÓ

Amb presentacions dels seus autors i autores.

Accés gratuït fins a completar aforament sense reserva prèvia d’entrada.

AVÍS IMPORTANT: TOTES LES OBRES PROJECTADES DURANT ESTA SESSIÓ ESPECÍFICA OPTARAN AL PREMI DEL PÚBLIC, EL QUAL S’ANUNCIARÀ EN LA GALA DE CLAUSURA

Cuentas divinas, d’Eulàlia Ramon (Espanya). Dur: 15:01 min.

Black Sanga: The Prototype, de Carlos Berenguer (Alacant). Dur: 13:43 min. (Subtitulat en valencià).

Perill d’extinció, de Lalo García (Espanya). Dur: 16:48 min. (En valencià).

Dévitalisée, de Romane Eilahtan (França). Dur: 19:30 min.

Dolor Fantasma, d’Ana Torres Martínez (Alacant). Dur: 5:33 min.

2 muchachos muy borrachos, de Celia Compañ, Pedro Ángel Fernández, Martín Zafra, Alicia Castellet, Víctor Pérez i Giovanna Bohrer (Alacant). Dur: 3 min. Fals Tràiler. (Subtitulat en valencià).

Crimson Harbor, de Víctor Bonafonte (Espanya). Dur: 8:18 min.

Bobel’s Kitchen, de Fiona Rolland (Bèlgica). Dur: 10:25 min.

Conflicto, d’Alicia Castellet (Alacant). Dur: 5:43 min. (Subtitulat en valencià).

Tesoro, de Carmen Álvarez (Espanya). Dur: 5:38 min.

La compañía, de José María Flores (Espanya). Dur: 12:55 min.

DIVENDRES 29 DE NOVEMBRE DE 2024 – VESPRADA – LLIBRERIA ALI I TRUC

19:00h-20:00h: PRESENTACIÓ DEL LLIBRE “CIENCIA Y CRIATURAS DE LO FANTÁSTICO”

Amb l’assistència dels seus autors i editors.

Accés gratuït fins a completar aforament sense reserva prèvia d’entrada.

En l’amplitud d’éssers imaginaris, la criatura s’erigix com un dels seus principals pilars creatius: des dels territoris especulatius de la ciència-ficció fins als inhòspits racons del terror, transitant entre les pàgines, pantalles i partitures de la nostra àmplia diversitat de cultures. Dins de la relació que guarden les criatures amb la ciència, són coneguts els models de representació artística i cultural que han teixit un ampli ventall de possibilitats on troben els seus punts d’intersecció: monstruositats nascudes de provetes, animals gegants i altres alteritats biològiques, creus entre organismes i maquinàries, mutants, zombis, etc. Autors com Mary Shelley, H.G. Wells o R.L. Stevenson van cultivar els orígens d’este nexe des de la literatura. Uns altres, com David Cronenberg, Mark Schultz, Frank R. Paul, H.R. Giger o Karla Zimonja, van continuar des del cinema, el còmic, les arts plàstiques, l’escultura o els videojocs, respectivament. Tots ells, entre molts altres creadors i creadores, donen bon compte de la rellevància existent entre la ciència i les criatures; i de com les seues temàtiques, punts d’unió i plantejaments recorren el nostre calidoscopi cultural.

Sota estos aspectes, “Ciencia y criaturas de lo fantástico” presenta una diversitat de propostes, reflexions i actualitzacions que giren entorn d’esta dupla, comptant per a això amb una selecció de textos d’experts i acadèmics internacionals. Tot això, atenent les seues pròpies ramificacions (malalties, posthumanisme, biomecànica, experiments científics, etc.), i a l’amplitud dels seus debats (anàlisi social, cultural, polític, identitari, etc.) i interconnexions amb les diverses modalitats d’expressió i plataformes existents dins de la cultura de masses.

DISSABTE 30 DE NOVEMBRE DE 2024 – MATÍ – AUDITORI DEL CENTRE DE CONGRESSOS “CIUTAT D’ELX”

11:00h-14:00h: PROJECCIÓ DE LA PEL·LÍCULA “IRATI” (2022), DE PAUL URKIJO + COL·LOQUI

Amb l’assistència dels convidats honorífics Paul Urkijo (director de la pel·lícula) i Nerea Torrijos (directora de vestuari de la pel·lícula).

Després del col·loqui se sortejaran exemplars del llibre “Irati, el arte de la película”.

Accés gratuït fins a completar aforament sense reserva prèvia d’entrada.

Sessió Especial.
País: Espanya.
Duració: 111 min.
Idioma: Basc subtitulat en espanyol.

Sinopsi: Segle VIII. El cristianisme s’estén per Europa mentres les creences paganes desapareixen. Davant l’atac de l’exèrcit de Carlemany travessant els Pirineus, el líder de la vall demana ajuda a una deessa ancestral. Mitjançant un pacte de sang, derrota a l’enemic donant la seua vida a canvi, però abans, fa prometre al seu fill Eneko que protegirà i liderarà al seu poble en la nova era. Anys més tard, Eneko afronta eixa promesa amb una missió: recuperar el cos del seu pare enterrat de manera pagana al costat del tresor de Carlemany. Malgrat la seua fe cristiana, necessitarà l’ajuda d’Irati, una enigmàtica pagana de la zona. Els dos joves s’endinsaran en un estrany i inhòspit bosc on “tot el que té nom existix”.

DISSABTE 30 DE NOVEMBRE DE 2024 – VESPRADA – AUDITORI DEL CENTRE DE CONGRESSOS “CIUTAT D’ELX”

17:00h-19:00h: PROJECCIÓ DE CURTMETRATGES A COMPETICIÓ

Amb presentacions dels seus autors i autores.

Accés gratuït fins a completar aforament sense reserva prèvia d’entrada.

Fiesta de graduación, de Joan Martín Giménez (Espanya). Dur: 14:19 min. (Fora de competició).

Cuando llegue la inundación, d’Antonio Lomas (Espanya). Dur: 6:15 min. (Subtitulat en valencià).

Ronces, de J.P. Bouix (França). Dur: 13:30 min.

Ahora vuelvo, de Lucas Paulino i Gabe Ibáñez (Espanya). Dur: 12:34 min. (Subtitulat en valencià).

TRAGEDIUM, de Gaston Diego Haag (Espanya). Dur: 14:00 min.

Pocketman, d’Ericka Clevenger (Estados Unidos). Dur: 1:53 min. Fals Tràiler. (Subtitulat en valencià).

Fallin’, de Carlos Navarro (Espanya). Dur: 10:43 min.

Simón, de LSDavid (Espanya). Dur: 12:03 min. (Subtitulat en valencià).

Nieve roja, de Susana Olmedo Álvarez i Aurelia Gil Junco (Espanya). Dur: 5:00 min.

La terrible matanza sangrienta en la que todos mueren, menos la chica, durante una fiesta nocturna de cumpleaños THE REMAKE, de Guillermo Rojo (Alacant). Dur: 3 min. Fals Tràiler. (Subtitulat en valencià).

WAN, de Víctor Monigote (Espanya). Dur: 13:08 min.

Superhost, de Joan Alamar (Espanya). Dur: 14:30 min.

Descans de 19:00h a 19:30h.

DISSABTE 30 DE NOVEMBRE DE 2024 – VESPRADA – AUDITORI DEL CENTRE DE CONGRESSOS “CIUTAT D’ELX”

19:30h-21:00h: PROJECCIÓ DE CURTMETRATGES A COMPETICIÓ + GALA DE CLAUSURA/LLIURAMENT DE PREMIS

Accés gratuït fins a completar aforament sense reserva prèvia d’entrada.

Aquest bloc posseeix subtitulat especial amb audiodescripció per a persones amb discapacitat auditiva.

The Wedding Veil of the Proud Princess, d’Anna-Ester Volozh (Regne Unit). Dur: 6:33 min. (Subtitulat en valencià).

Los cómplices, d’Alberto Evangelio (Alacant). Dur: 13:35 min. (Subtitulat en valencià).

Mi Zona, de Cristian Beteta (Espanya). Dur: 20:00 min. (Subtitulat en valencià).

Depredador, de Javier Fesser (Espanya). Dur: 7:37 min. (Subtitulat en valencià).

Gala de Clausura presentada per Silvia Conesa. Actriu, directora, guionista i jurat del festival.

Per a la present edició, el Festival Internacional de Cinema Fantàstic d’Elx – FANTAELX establix les següents distincions:

  • Millor Curtmetratge Internacional: 300€ + accés directe al Skyline Benidorm Film Festival (Alacant).
  • Millor Curtmetratge Alacantí: 200€ + accés directe al festival Navidades Sangrientas – Weekend Horror Awards d’Alacant.
  • Millor Curtmetratge Nacional: 300€ + accés directe al Festival de Curtmetratges de Terror i Fantàstic 1000 Gritos de Buenos Aires (Argentina).
  • Premi Especial “Social i Fantàstic”: accés directe al Festival de Cinema Sant Joan d’Alacant.
  • Millor Llargmetratge: 400€.
  • Millor Projecte de Llargmetratge: 300€.
  • Millor Fals Tràiler: publicació permanent del Fals Tràiler en la web del festival.
  • Premi del públic: 200€.

Totes les activitats del festival són d’accés gratuït fins a completar aforament.

Les projeccions no són recomanades a menors de 18 anys.

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies